Mer information under flikarna till vänster.
KORT HISTORIA OM RADIALDÄCK
Biaslagertekniken (alternativt diagonallager) var det enda alternativet som allmänna konsumenter hade fram till 70-talet.
De var perfekta på sitt sätt, även än i dag beroende på körsyften, men saknade stora fördelar.
Biasdäck leder inte bort värme lika snabbt vilket medförde att tekniken inte längre kunde komma i kapp allt fler snabbare fordon.
Under tiden, skedde experiment med radiellt förstärkta däck, egentligen redan på 40-talet av Michelin, tills tekniken fick en kommersiell dominans i marknaden på 80-talet.
RADIALDÄCKENS KONSTRUKTION
Däckkorden i stommen, dvs. basen/grunden i däcket, är av slitstarkt tyg som däckmönstret är uppbyggt på.
Korden består av en mängd trådar av polyester som är tätt sammanvävda och är orienterade radiellt från vulst till vulst (däckkant till däckkant).
Därav radialdäck.
Ovanpå korden (trådtäcket) finns två tunna stålbälten som löper runt hela däcket.
Dessa finns enbart i slitbanans del av däcket, och inte i sidväggarna.
På grund av stålbältenas värmeledningsförmåga blir radialdäck inte varma lika snabbt, till skillnad från biasdäck/diagonaldäck.
Eftersom sidoväggarna har betydligt färre lager än slitbanan, gör dem mer böjbara.
Och eftersom korden (trådtäcket) löper radiellt, böjs inte sidoväggarna tillsammans med slitbanan särskilt mycket. Sidoväggarnas böjning överförs alltså inte till slitbanan.
Detta medför att kontaktytan av radialdäcken får ett bredare (fyrkantigt) och därmed bättre fäste mot körytan eftersom slitbanan är platt, och inte rundad (oval) av sidoväggarnas böjning som i stället förekommer i biasdäck.
NACKDELAR MED RADIALDÄCK
- Konstruktionen i stålbältet minskar åkkvaliteten.
- Sidoväggarna är mer benägna till skador.
- Radialdäck är i regel dyrare än biasdäck.
Däremot råder det en debatt om huruvida det är sant eller inte, med tanke på att radialdäck har en längre livslängd.
Allt beror på hur du sliter på dina däck och hur dyra däck du köper i jämförelse med andra.